25. 10. 2015 MK

Díla pěti významných světových umělkyň jsou aktuálně vystavena v pražském Rudolfinu. Výstava divákovi představuje sbírku děl, jejíž společným tématem je figurální tvorba. Ukazuje pokaždý jiný pohled na věc - na roli a funkci lidského těla v současném umění.

V pěti sálech se rozprostírá pět ženských pohledů na lidské tělo. Každá z expozic je doplněna videoprojekcí, kde divák může nahlédnout do běžného života žen, jejich pracovního procesu v ateliérech a díky rozhovorům lépe pochopit jejich záměry. Přístup všech umělkyň vychází z velmi osobních příběhů. Vystavená díla jsou rozmanitá jak jedinečností pohledů, tak volbou zvolených materiálů a technik. Na jedné výstavě se postupně setkáte s akvarely, kresbami, sochami, výšivkami, instalacemi i tapisériemi.

Prvně se setkáte s intimními akvarely holandsé malířky Marlene Dumas. Jejím zdrojovým materiálem je fotografie a film a nejlepším modelem je její duševní stav a psychické rozpoložení. Marlene Dumas zde představuje sérii nahých žen z let 1996-99 vytvořené pomocí ploch vpíjející se tuše do akvarelových barev. Téma ženy je zde zastoupeno například díly: Je-li to hluboké, je to i ponuré? (If It's Deep is it Dark?) - 1998, Magdalena I. (Magdalena The First) - 1996, Námořníkův sen (Sailor's Dream) - 1996 či díly z cyklu Pin-up. U díla s názvem Pod sopkou (Under The Volcano) - Nikoliv smrt a dívka, nýbrž smrt v dívce - si můžete všimnout intenzivního prorytí barvy na papír v oblasti očí a úst a provokativní erotický pózy.

Důraz na sexualitu klade ve svých dílech Tracey Emin a přiznává, že její velkou inspirací jsou akty Egona Schiele a staré erotické fotografie, které sbírá. Díla Tracey Emin obsahují její zážitky a rozmanité životní situace. Ve druhém sálu, kde vystavuje, najdete neonový nápis (Uložila se hluboko pod mořem, 2012), velkoformátové liniové „kresby" vytvořené výšivkou (Zcela zaneprázdněná- Totally Engaged- 2009, Jeskynní žena - Cave Woman - 2012, Vytrvalá - Holding On - 2012,..) nebo ručně tkané tapisérie podle autorčiných kreseb (V temnotách - In the Dark - 2011, Děkuji - Thank you - 2011,...).

„Chtěla bych ukázat, jak bezbranné může být tělo. Což ale není nic, čeho bychom se měli obávat – může to být něco krásného.“ Berlinde De Bruyckere

Ve třetím sále se setkáte s dílem belgické umělkyně Berlinde De Bruyckere. Kromě série obrazů s názvem Schmerzensmann 1-8 zde najdete také působivé plastiky, které mne ohromily. Důležitým prvkem jejího díla je figura, které pomocí vosku dokázala dát realistický povrch kůže. Celou dobu na mě ležící hubená figura dělala dojem opravdového lidského a mrtvého studeného těla. Nejde tak vyvrátit, že se zde umělkyně zabývá otázkou života a smrti. Emotivně také působí instalace pracující s kůží koně, která odkazuje k tragédii první světové války.

Umělkyně Kiki Smith se snaží představit ženské tělo jako neutrální a univerzální symbol člověka. Americká umělkyně zde vystavuje velkoformátové liniové kresby, doplněné pro ni typickými materiály - nepálský papír, pozlátko a stříbro.

„Většina děl, která tvořím, mají v sobě určitou otevřenost. Nesnažím se o didaktickou práci, která v sobě nese doslovný výklad. To mě nezajímá. Řídím se vlastní intuicí." Kiki Smith

Pátý a poslední sál představuje díla Louise Bourgeois. Její sochy odkazují na dětství prožité v prostředí textilní dílny. Ve svých dílech vyjadřuje své nejniternější pocity a dotýká se otázek pohlaví a sexuality. Inspirací jí je její vlastní život v rolích dcery, manželky a matky. Expozici doplňuje série šestnácti kreseb s názvem Neopouštěj mě, které vytvořila ve spolupráci s Tracey Emin. Vznikly tak intimní kvaše s tématem ženských a mužských figur, do kterých vstoupila Tracey Emin se svými miniaturními postavami.

Zdoje:
www.galerierudolfinum.cz

Komentáře

Chcete-li dílo komentovat, přihlašte se.

Přihlásit se
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies.