24. 12. 2015 MK

Centrum současného umění uspořádalo mezinárodní výstavu Skvělý nový svět (Brave new world) představující na tři desítky umělců. Inspirací pro vytvoření výstavy byla kniha George Orwella, Aldouse Huxleyho a Raye Bradburyho.

Název výstavy vychází z knihy Aldouse Huxleyho - Brave new world (Konec civilizace, r. 1932) pojednávající o civilizaci, která se ve svůj prospěch pokusila přetvořit přírodu, ale i lidskou duši. Neméně známou knihou je Orwellův román 1984 (r.1949) popisující svět v němž vládne absolutní totalita, individualita je krutě trestána a vše je doplněno permanentní válkou. Trojici knih uzavírá 451 stupňů Fahrenheita Raye Bradburyho nastavující zrcadlo moderní společnosti. Výstavu spojují prvky týkající se společenského dohledu, konzumní společnosti a světa médií.

Název výstavy je tak ironickou nadsázkou a místo potěšujícího pocitu z hezkého umění procházíte výstavou spíš s mnoha otazníky v hlavě či s úzkostí nad stavem dnešního světa, což neubírá výstavě na hodnotě.

Velké prostory galerie umožňují organizátorům se pořádně odvázat a tak je toho opět mnoho k vidění.

Kromě náhledu do života Orwella, Huxleyho a Bradburyho pomocí fotografií můžete v první části výstavy, která je inspirována Georgem Orwellem, s názvem Život v kleci dále vidět například věšák s „lidskými“ kůžemi, malby, videoprojekce a instalace. Nevšimnout si také rozhodně nemůžete třímetrových soch krutých diktátorů tyčící se nad sochou prostého člověka.

1
autor díla: Hans-Jürgen Burkard, název: Klec pro lidi, fotografie, 118x80 cm, 1989

1
autor díla: Ján Macko, název: Muž I (cyklus Kůže),přírodní latex, 2005

1
autor díla: Jaroslav Róna, název: Válka v jižních mořích, olej na plátně, 170 x 200cm, 2015

1
autor díla: Daniel Pešta, název: Výkřik, video, 2010

1
autor díla: Michal Cimala, název: Narušená psychika jemné dívky, akryl na plechu a digitální tisk, 40 x 60 cm, 2013

1
autor díla: Douglas Gordon, název: Happy Birthday To Me,instalace, 2008

1
DOX - pohled do expozice Skvělý nový svět, 2015

1
foto: MK, autor díla: Zarko Baseski, název: Obyčejný člověk, socha 200-2010

Než pozvolně přejdete k následující části, vaši pozornost odvede divné šustění. Po chvílí pátrání zjistíte, že se jedná rozměrnou instalaci rozprostírající se ve výšce 6 metrů nad vaší hlavou. Na svědmí ji má chorvatsko-rakouska skupina Numen. Vyjadřuje takzvanou svobodu v bublině. Do izolepové bubliny si za zvuku šustění můžete vlézt a pozorovat shora ostatní stejně tak, jako oni mohou zdola pozorovat vás. Instalace se tak dotýká otevřených informací o vaší osobě uložených v internetu či slepých uliček a točení se v kruhu v průbhu lidského života.
Sama jsem si do izolepové bubliny zkusila vlézt a musím přiznat, že pro lidi trpící strachem z výšek, to zrovna ideální není. Nejen, že vidíte vše pod sebou a propadající se končetiny v izolepovém hnízdě vám zrovna na klidu nepřidají, ale všem doporučuji strach překonat a vyzkoušet - žážitek je rozhodně dosti zajímavý! :-)

1
autoři díla: Numen (Sven Jonke, Christoph Katzler, Nikola Radeljković), název: For Use, instalace, lepicí páska, 2015

1
foto: MK, autoři díla: Numen, název: For Use, instalace, lepicí páska, 2015

1
foto: MK, autoři díla: Numen, název: For Use, instalace, lepicí páska, 2015

Násedující část - Svoboda v bublině odkazuje na nebezpečí manipulace a sledování občanů jak v jejich fyzickém, tak ve virtuálním světě. Vystavené malby, vznikající ze záznamů veřejných kamer, například odkazují k všudypřítomnému monitorování našich aktivit. Umělkyně Heather Dewey-Hagborg zase tvoří 3D portréty lidí, podle výsledného DNA, které vytáhne z nedopalků cigaret, vlasů, žvýkaček a jiných materiálů nalezených na ulici. Projekt italských umělců Paola Ciria a Alessandra Ludovica se zabývá zneužitelnosti osobních dat na sociálních sítích. Na padesáti televizních obrazovkách v instalaci Pera Motyčky lze zhlédnout manipulující svět reklamy.

Reklama 20. století je nejmocnějším a nejvytrvalejším
systémem propagandy v dějinách lidstva.

Sut Jhally

Dobrým nápadem je vytvoření malého prostoru v podobě stolů a židlí ke každému litérnímu dílu, kde si můžete na chvíli sednout, přečíst část románu a ještě lépe se ponořit do atmosféry výstavy.

1
autor díla: William Betts, název: 15 minut, 56 sekund,akryl na plátně, 2014, Courtesy Richard Levy Gallery

2
autor díla: Heather Dewey-Hagborg, název: Stranger Visions, 3D objekty, 2012 – 2013, Catherine Edelman Gallery, Chicago

3
autor díla: Heather Dewey-Hagborg, název: Stranger Visions, 3D objekt, 2012 – 2013 20x15x15 cm, Catherine Edelman Gallery, Chicago

3
DOX - pohled do expozice Skvělý nový svět, 2015

„Odtržení“ je názvem pro třetí část zaměřující se na lidi, kteří se sami izolují od většinové společnosti a nejsou schopni se adaptovat a fungovat v moderním světě. Pro toto odloučení se používá japonský pojem hikikomori a předpokládá se, že například v Japonsku dnes v ústraní žije více než jeden milion lidí.

3
autor díla: Krištof Kintera, název: Plumbař, 3D objekt, olovo, video, 261 x 323 x 240 cm, 1995 – 1998

3
autor díla: Krištof Kintera, název: Plumbař, 3D objekt, olovo, video, 261 x 323 x 240 cm, 1995 – 1998

3
autor díla: Daisuke Takakura, název: Zástup, fotografie, 84 x 56 cm, 2012

Člověk nebyl stvořen jako automat,
a pokud se jím stane,
je zničen základ jeho duševního zdraví.

Aldous Huxley

Poslední čtvrtá část je nazvána Absolutní štěstí a odráží se od románu Brave New World, kde dochází ke standartizování občanů a odstanění rozdílů mezi jednotlivci, kde vše má přinášet kolektivní štěstí.

3
autoři díla: Jens Hikel, Leoš Válka ,název: Líheň (detail), 3D objekt, 2015

3
autoři díla: Jens Hikel, Leoš Válka, název: Predestinace, 3D objekty, 2015

3
foto: MK, autoři díla: Jens Hikel, Leoš Válka, název: Predestinační centrum, 3D objekty, 2015

3
autoři díla: Jens Hikel, Leoš Válka, název: Predestinační centrum, 3D objekty, 2015

3
autoři díla: Jens Hikel, Leoš Válka, název: Predestinační centrum (detail), 3D objekty, 2015

Jak jednotlivé části působí jako celek, jaké je vysvětlení různých expozic, trochu popřemýšlet nad světem, který možná už nastal... můžete do 25. 1. 2016.
Výstava ve mne zanechala nejednu otázku a je srozumitelná všem bez ohledu na to, zda člověk má nějaké hlubší ponětí o umění.

Zdroje:
www.dox.cz

Komentáře

Chcete-li dílo komentovat, přihlašte se.

Přihlásit se
Vážený uživateli, tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s jejich použitím souhlasíte. Více informací o cookies.